I en fersk artikkel deler australske pionerer på desentralisert legeutdanning sine erfaringer. Australias National Rural Health Commisioner, dr. Paul Worley, er førsteforfatter og artikkelen er åpent tilgjengelig i tidsskriftet Rural and Remote Health.
- Ledelse fra høyeste nivå i universitetet er helt nødvendig.
- Forvent utskiftninger i utdanningsstaben og unngå at kunnskap og prosesser er avhengige av enkeltpersoner.
- Involver aktivt lokale klinikere.
- Sørg for at de nye eller alternative inntakssystemer kan forutsi progresjon.
- Tilby opplegg for forberedelse og støtte til studenter som trenger det.
- Ta høyde for at familiære forpliktelser kan være store for noen.
- Forvent at det første kullet med studenter ikke vil være som fremtidige kull og jobb med dem for å tilpasse læreplanen, læremetoder og inntakskriterier.
- Selv om undervisning og veiledning via videokonferanse er nyttig, så vil noe av læreplanen kunne undervises bedre i små settinger enn på store universitetscampuser.
- Ikke undervurder støtten som vil trenges fra studenter og lærere, både lokalt og sentralt. Tenk nettvekt istedet for et sentralt “nav med eiker”.
- Nettverket kan inkludere flere grisgrendte steder med behov for infrastruktur, stab og støtte.
- Den nye modellen vil gjøre at den gamle også vil utvikle seg til å ta ibruk små settinger og snu seg raskt for å inplementere endringer.
- Hold fokus på målene.
- Bygg opp forventningene om å lykkes på tidligere suksesser.
Artikkelen: The Northern Territory Medical Program – growing our own in the NT
Les mer om Flinders NT- training hub på deres fyldige nettsider.
Norske desentraliserte legeutdanninger