Pågående prosjekter

Klikk på de forskjellige prosjektene for å lese mer

LIS1 i Nord-Norge – hvor blir de av etterpå? En longitudinell deskriptiv registerstudie av legers mobilitet og karriereløp

Prosjektomtale: Prosjektets hovedformål er å studere mobilitet og karriereløp for leger som har startet LIS1-/turnustjeneste i sykehus i Nord-Norge eller gjennomført LIS1-/turnustjeneste i enkeltkommuner i Finnmark koblet til sykehustjeneste ved Akershus Universitetssykehus eller Vestre Viken i perioden 2003-2022.

Det er ikke gjennomført noen systematiske undersøkelser av sammenhengen mellom LIS1-/turnustjenesten og tilhørende rekruttering av leger. Når dette forskningsprosjektet nå søker å undersøke flytte- og karrieremønster blant leger som har startet LIS1/turnus i Nord-Norge er målsettingen å gi bakgrunnskunnskap som kan brukes for å bedre rekruttering og stabilisering av disse legene i Nord-Norge, og særlig i distrikt, etter gjennomført LIS1/turnus. Det er derfor naturlig å fokusere på faktorer som arbeidsgiver kan påvirke direkte eller indirekte. Sentralt for forskningen er derfor å studere hvordan det videre flyttemønsteret og karriereløpet assosiert med:

• Lokalsykehusområdet som LIS1-/turnustjenesten ble gjennomført i

• Avstand mellom legens LIS1-/turnussykehus og LIS1-kommune

• Legens lokale tilknytting

• Legens studiested

• Legens alder

• Legens familieforhold (ekteskap og barnefødsel)

De aktuelle legene vil bli identifisert gjennom HR/personalsystemene ved Helse Nord RHF, Akershus Universitetssykehus HF, Vestre Viken HF, samt hos Statsforvalterne i Nordland og Troms og Finnmark. Det dreier seg om ca. 1800 leger. Opplysninger om legene vil kobles med individdata fra Statistisk sentralbyrå (SSB), Fastlegeregisteret og Helsepersonellregisteret.

Personvern og beskrivelse av data

Prosjektet behandler utelukkende alminnelige kategorier innen personopplysninger. Fra helseforetakene og statsforvalterne innhenter vi opplysninger om navn, personnummer, tjenestested og tjenestestart og -slutt. Fra SSB innhentes opplysninger om blant annet kjønn, fødselsår, fødeland, landbakgrunn, bostedskommune, barn, sivilstand, arbeidsmarkedsstatus, arbeidsstedskommune, og yrke, samt opplysninger om foreldres utdanningsnivå. Fra Fastlegeregisteret innhentes opplysninger om fastlegeavtaler og -vikariat. Fra Helsepersonellregisteret innhentes opplysninger om dato for godkjent turnus/LIS1, eventuell oppnådd spesialitet og dato for godkjenning av dette. Disse dataene kan samlet sett gi grunnlag for å utvikle ny kunnskap om legenes flyttemønster og karriereløp. Av personvernhensyn skal sammenstillingen av dataene gjøres av SSB. Vi som forskere, vil aldri få direkte personidentifiserende opplysninger. Etter sammenstillingen av data hos SSB, vil forskerne ved NSDM få tilgang til avidentifiserte data for analyse.

Det er gjennomført en personvernkonsekvensvurdering (DPIA) av prosjektet i samarbeid med Sikt, som per i dag ligger til endelig godkjenning hos Personvernombudet ved UiT.

I henhold til personvernforordningen har de som inngår i datasettet rett til innsyn, retting, sletting, begrensning og protest. Siden forskerne ikke vil ha tilgang til direkte personidentifiserende opplysninger vil det være svært tid- og ressurskrevende å skulle informere om dette til alle de registrerte. Dersom du inngår (eller tror du inngår) i datasettet og ønsker å utøve dine rettigheter, ta kontakt med prosjektleder på e-post: marie.h.lindberg@uit.no.

Oppdragsgiver
Prosjektet er egeninitiert

Kontaktperson
Marie Hella Lindberg marie.h.lindberg@uit.no

Prosjektleder
Marie Hella Lindberg

Prosjektmedarbeidere
Anders Svensson
Birgit Abelsen
Cato Kjærvik

Samarbeidspartner
Nordlandssykehuset

Finansiering
NSDM

Tidsrom
01.10.2024-31.08.2027

Aktiviteter i prosjektet

Evaluering av forsøket med primærhelseteam
Tittel
Evaluering av forsøket med primærhelseteam

Prosjektomtale
Forsøket med primærhelseteam (PHT) prøver ut teamorganisering med fastleger, sykepleiere og helsesekretærer og to alternative finansieringsmodeller (honorarmodellen og driftstilskuddsmodellen) ved 17 fastlegekontor i 9 kommuner. Formålet med PHT er å tilby bedre fastlegetjenester til pasienter som trenger det mest, blant annet i form av en mer systematisk oppfølging. Forsøket startet 1. april 2018 og varer ut mars 2023.

PHT skal særlig rettes mot brukere med kronisk sykdom og de med store og sammensatte behov, som brukere med psykisk sykdom og rusavhengighet, brukere som i medisinen omtales som «skrøpelige eldre» og brukere med utviklingshemning og funksjonsnedsettelser. Blant disse målgruppene ses det som viktig at primærhelseteam når svake etterspørrere med behov for allmennmedisinske tjenester.

Det er definert ulike effektmål med forsøket. Ved hjelp av registerdata, spørreskjemadata og intervjudata undersøkes det i hvilken grad effektmålene nås. De ulike datakildene og tilhørende analyser skal utfylle hverandre og bidra til en faglig solid evaluering.

Oppdragsgiver
Helsedirektoratet

Kontaktperson
Rolf Winspoll
Rolf.J.Windspoll@helsedir.no

Prosjektleder
Tor Iversen (UiO)

Prosjektmedarbeider(e)
Birgit Abelsen og Anette Fosse (NSDM) Geir Godager og Øyvind Snilsberg (UiO), Kine Pedersen, Hanne I. Løyland, Emile Aandahl og Erik Magnus Sæther (Oslo Economics)

Samarbeidspartner(e)
UiO, NSDM og Oslo Economics

Finansiering
Ekstern

Tidsrom
1.1.2018-31.12.2023

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)
Abelsen B, Gaski M. The Norwegian Primary Health Care Team pilot:
From reactive regular GPs to proactive inter-professional teams.
Helsetjenesteforskningskonferansen, Oslo, 10.-11. mars 2020.
Abelsen B. Kan primærhelseteam bidra til en bedre primærhelsetjeneste? Nasjonal helseøkonomikonferanse, Sundvolden, 21.-22.11.2022.

Publikasjoner (underveis)
Gaski M, Abelsen B. Å lede eksperter inn i nye arbeidsmåter. En studie av lederatferd ved implementering av primærhelseteam på fastlegekontor. Tidsskrift for velferdsforskning, 2020, 23 (4), 281-293.
https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2020/04
Abelsen B, Gaski M. Forsøket med primærhelseteam – endring å spore?
Utposten, 2020, vol 49, 1, 22-25.
Abelsen B, Gaski M, Godager G, Iversen T, Løyland HI, Pedersen K, Sten Gahmberg S, Sæther EM. 2018. Evaluering av pilotprosjekt med primærhelseteam og alternative finansieringsordninger: Statusrapport I.

Abelsen B, Gaski M, Godager G, Iversen T, Løyland HI, Pedersen K, Snilsberg Ø, Sten-Gahmberg S, Sæther EM. 2019. Evaluering av pilotprosjekt med primærhelseteam og alternative finansieringsordninger: Statusrapport II.
Abelsen B, Gaski M, Godager G, Iversen T, Løyland HI, Pedersen K, Snilsberg Ø, Sten-Gahmberg S, Sæther EM. 2021. Evaluering av pilotprosjekt med primærhelseteam og alternative finansieringsordninger: Statusrapport III.
Abelsen B, Gaski M, Godager G, Iversen T, Løyland HI, Pedersen K, Snilsberg Ø, Sten-Gahmberg S, Sæther EM. (2022) Evaluering av pilotprosjekt med primærhelseteam og alternative finansieringsordninger: Sluttrapport for 2018-2021 (Statusrapport IV).
Aandahl E, Abelsen B, Fosse A, Godager G, Iversen T, Løyland HI, Pedersen K, Snilsberg Ø, Sæther EM. (2022) Evaluering av pilotprosjekt med primærhelseteam og alternative finansieringsordninger: Statusrapport V.

Utvikling og forvaltning av humankapital i nord: longitudinelle studier av mobilitet og yrkeskarrierer blant kandidater fra UiT Norges arktiske universitet

Utvikling og forvaltning av humankapital i nord: longitudinelle studier av mobilitet og yrkeskarrierer blant kandidater fra UiT Norges arktiske universitet

Prosjektomtale
I dette prosjektet studerer vi migrasjon og karriereløp blant kandidater utdannet ved UiT.
Hovedformålene er:

  • å utforske hvordan eksisterende registerdata kan brukes og utvikles til forskning om kandidaters mobilitet og karriereløp for å bygge mer kunnskap om hvordan UiT oppfyller sitt samfunnsoppdrag om å bidra med kunnskap og menneskelige ressurser for å skape økonomisk, kulturell og sosial vekst og utvikling i nord
  • å forske på mobiliteten og karriereløpene til kandidater som er utdannet ved de helsefaglige utdanningene ved UiT (særlig medisin, psykologi og sykepleie)
  • å forske på karriereløpene til kandidater som er utdannet ved næringsrettede utdanninger og ved disiplinutdanninger ved UiT. Aktuelle grupper er (i) ingeniører, (ii) økonomer og (iii) grupper av masterutdannede disiplinkandidater fra humaniora og samfunnsvitenskap

Særlig når det gjelder de helsefaglige utdanningene, vil vi undersøke hvilken betydning oppvekstbakgrunn, opptakskvotering, eksponering for distrikt i løpet av studiet og fleksible studieprogram har for mobilitet og karriereforløp.

Beskrivelse av data
I prosjektet analyserer vi et datasett som har sitt utgangspunkt i felles studentsystem (FS). Data fra FS vil omfatte alle kandidater som er uteksaminert fra UiT i perioden 2003 – 2024 utdannet med en bachelor-, mastergrad, profesjonsgrad eller PhD-grad ved alle dagens studiesteder.
Det dreier seg om ca. 50 000 kandidater. Data fra FS er koblet til individdata fra Statistisk sentralbyrå, Fastlegeregisteret og Helsepersonellregisteret som gir informasjon om kandidatenes bakgrunn, sosioøkonomi, sivilstatus, bosted, arbeidsted og videre utdanning i perioden etter uteksaminering. Se Readmefile.

Personvern
I samarbeid med Sikt og personvernombudet ved UiT, er det utviklet en vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA, meldeskjema: 665935) for kandidatene som inngår i vårt datasett. Personverntjenestene har vurdert at personopplysningene som behandles i prosjektet er adekvate, relevante, nødvendige og begrenset til det som er nødvendig for formålet. Sikts personverntjenester har vurdert at prosjektet håndterer de identifiserte risikoene på en akseptabel måte, og at personvernet er tilstrekkelig ivaretatt.

Hvordan utøve retten til å ikke inngå i forskningen?
I henhold til personvernforordningen har de som inngår i datasettet rett til innsyn, retting, sletting, begrensning og protest. Grunnet det store antallet registrerte er det praktisk umulig å gi individuell informasjon om dette til alle. Dersom du inngår (eller tror du inngår) i datasettet og ønsker å utøve dine rettigheter, ta kontakt med prosjektleder på e-post: birgit.abelsen@uit.no

Oppdragsgiver
Prosjektet er egeninitiert

Kontaktperson
Birgit Abelsen
birgit.abelsen@uit.no

Prosjektleder
Birgit Abelsen

Prosjektmedarbeider(e)
Marie Hella Lindberg, Ivar Lie, Mikko Moilanen og Øyvind Hjuring Mikalsen

Samarbeidspartner(e)
Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet (SELU) og Handelshøgskolen, UiT

Finansiering
NSDM og SELU

Tidsrom
2022-2033

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)

 

Evaluering av handlingsplan for allmennlegetjenesten
Tittel
Evaluering av handlingsplan for allmennlegetjenesten

Prosjektomtale
I mai 2020 la Solberg-regjeringen fram Handlingsplanen for allmennlegetjenesten 2020-2024. Handlingsplanen presenterer en rekke tiltak for å sikre en fastlegeordning som er attraktiv for legene, gir allmennlegetjenester av høy kvalitet, samt bidrar til å skape en fremtidsrettet allmennlegetjeneste. Det skal gjennomføres en følgeevaluering på oppdrag fra Helsedirektoratet som skal undersøke i hvilken grad målene i handlingsplanen nås, og hvilke effekter tiltakene gir. Evalueringen skal i perioden 2021-2024 lage årlige statusrapporter og en sluttrapport i 2025 som leveres til oppdragsgiver 1. mai det enkelte år.

Oppdragsgiver
Helsedirektoratet

Kontaktperson
Hilde Skyvulstad
Hilde.Skyvulstad@helsedir.no

Prosjektleder
Kine Pedersen (Oslo Economics)

Prosjektmedarbeider(e)
Geir Godager, Tor Iversen og Jon H. Holte (UiO), Kine Pedersen, Johannes Bjørnstad Tyrihjell, Susanne Gerda Værnø, og Erik Magnus Sæther (Oslo Economics)
Fageksperter: Birgit Abelsen (NSDM), Andreas Pahle, Liv Augestad og Ivar Sønbø Kristiansen

Samarbeidspartner(e)
UiO, NSDM og Oslo Economics

Finansiering
Ekstern

Tidsrom
2021-2025

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)
Pedersen K, Godager G, Rognlien HD, Tyrihjell JB, Værnø SG, Iversen T, Holte J, Abelsen B, Pahle A, Augestad L, Sæther EM (2022) 
Evaluering av handlingsplan for allmennlegetjenesten 2020–2024: Evalueringsrapport I

Vikarlegebruk i fastlegepraksis fra 2001-2021
Tittel
Vikarlegebruk i fastlegepraksis fra 2001-2021

Prosjektomtale
Mastergradsprosjekt med medisinstudent Mads Rydningen.
Prosjektet undersøker omfang, forekomst og utbredelse av vikarlegebruk på fastlegekontor med data fra Fastlegeregisteret.
Skal levere i juni 2023.

Oppdragsgiver
Mastergradsprosjekt i regi UiT

Kontaktperson
Mads Rydningen
mry020@post.uit.no

Prosjektleder
Martin Bruusgaard Harbitz

Prosjektmedarbeider(e)
Birgit Abelsen

Samarbeidspartner(e)

Finansiering
Norsk medisinerstudentforening sitt sommerstipend

Tidsrom
2021-2023

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)
Presentert foreløpige funn på konferanse i november 2022:
Restaurering og nybygg – utvikling av legetjenestene i kommunene.

Publikasjoner (underveis)
Planlagt vitenskapelig artikkel

Hvorfor slutter leger på legekontor i distrikt?
Tittel
Hvorfor slutter leger på legekontor i distrikt?

Prosjektomtale
Mastergradsprosjekt med Liv Beate Sandøy. Kvalitativ intervjustudie med én lege som har sluttet, en lege som fortsatt jobber på legekontoret og en kommunal helse- og omsorgssjef.
Skal levere i juni 2024

Oppdragsgiver
Mastergradsprosjekt UiT

Kontaktperson
Liv Beate Sandøy
lsa084@post.uit.no

Prosjektleder
Martin Bruusgaard Harbitz

Prosjektmedarbeider(e)

Samarbeidspartner(e)

Finansiering

Tidsrom
Oktober 2022 – juni 2024.

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)

Evaluering av Programmet
Tittel
Evaluering av Programmet

Prosjektomtale
Mastergradsprosjekt med Marte Møretrø. En systematisk evaluering av Program for distriktsmedisinsk forskning og fagutvikling fra 2003 -2021.

Oppdragsgiver
Mastergradsprosjekt UiT

Kontaktperson
Marte Møretrø
marte@live.no

Prosjektleder
Martin Bruusgaard Harbitz

Prosjektmedarbeider(e)

Samarbeidspartner(e)
Terje Olsen

Finansiering

Tidsrom
November 2021 – juni 2024

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)

Hvordan vurderer medisinstudenter fastlegejobb som fremtidig jobb?
Tittel
Hvordan vurderer medisinstudenter fastlegejobb som fremtidig jobb?

Prosjektomtale
Mastergradsprosjekt med Fredrik Erstad.
Spørreskjemaundersøkelse av medisinstudentene på UiT sine ønsker og behov i en tenkt fremtidig fastlegejobb. Vi vil også kartlegge interessen for å bli distriktslege

Oppdragsgiver
Mastergradsprosjekt UiT

Kontaktperson
Fredrik Erstad
fer006@post.uit.no

Prosjektleder
Martin Bruusgaard Harbitz

Prosjektmedarbeider(e)

Samarbeidspartner(e)

Finansiering

Tidsrom
Januar 2023 – juni 2024

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)

Vikarlegebruk i distrikt
Tittel
Vikarlegebruk i distrikt

Prosjektomtale
PhD-prosjekt, finansiert gjennom nøkkelfordelt stilling på ISM, UiT.
Tre planlagte studier for å undersøke omfang, utbredelse, konsekvenser, årsaker og mulige løsninger for vikarlegebruk på legekontor og små lokalsykehus.
Stilling lyses ut i uke 18. 2023.

Oppdragsgiver

Kontaktperson

Prosjektleder
Martin Bruusgaard Harbitz

Prosjektmedarbeider(e)

Samarbeidspartner(e)

Finansiering

Tidsrom

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)

Publikasjoner (underveis)

Nordsjøturnus for leger
Tittel
Nordsjøturnus for leger

Prosjektomtale
Mange kommuner har i dag store utfordringer med å rekruttere og beholde fastleger. Problemet er antagelig størst i perifere kommuner med lavt innbyggertall. Flere kommuner har derfor innført såkalt nordsjøturnus (NT), der leger jobber intenst i kortere perioder fulgt av lengre friperioder, for eksempel 2 uker på og 4 uker av. Det mangler kunnskap om utbredelse av denne ordningen, hvilke typer allmennlegeoppgaver ordningen er innrettet mot å ivareta og hva ordningen betyr for å rekruttere og beholde leger og sikre kvalitet i legetjenesten, samt økonomiske aspekter av å innføre nordsjøturnus. Vi ønsker å finne ut hva som kjennetegner kommunene og legene som har valgt denne ordningen. Vi vil også se på kostnader av å innføre en slik ordning. Data samles direkte fra relevante informanter med god kjennskap til legetjenesten i hver kommune. Vi vil gjennomføre intervjuer som vi vil be om tillatelse om å ta opp for senere gjennomgang. Sekundærdata hentes også fra relevante kilder.

Oppdragsgiver
NSDM

Kontaktperson
Erik Prestgaard
erik.e.prestgaard@uit.no

Prosjektleder
Erik Prestgaard

Prosjektmedarbeider(e)
Anette Fosse, Birgit Abelsen, Martin Harbitz

Samarbeidspartner(e)

Finansiering
NSDM

Tidsrom
01.09.22 til 31.08.23

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)
Foreløpige resultater legges frem på konferanse mai 2023

Publikasjoner (underveis)

God og riktig rekruttering av leger i Vesterålen – et vinnende lag
Tittel
God og riktig rekruttering av leger i Vesterålen – et vinnende lag

Prosjektomtale
Kommunene og lokalsykehuset i Vesterålen deler utfordringer med rekruttering og stabilisering av leger.
I 2021-2022 ble det gjennomført et forprosjekt der både kommuner og lokalsykehuset deltok. I forprosjektet kartla vi legetjenesten i regionen og planla tiltak. Kartleggingen viste at legene både i sykehuset og kommunene er unge og i begynnelsen av sin utdanning, og det mangler ferdige spesialister. Dersom man kan få de unge legene til å bli i regionen, kan man på sikt løse utfordringen med å sikre riktig kompetanse både i kommunene og i lokalsykehuset. Prosjekt er et treårsprosjekt med oppstart i 2022. Målsettingen er en mer systematisk, langsiktig og helhetlig tilnærming til rekruttering og stabilisering av leger. Prosjektet skal bruke det kunnskapsbaserte implementeringsverktøyet Recruit and Retain – Making it Work, utviklet av NSDM m.fl. Det skal gjennomføres felles tiltak i kommuner og lokalsykehus, både rekrutteringstiltak og tiltak for å bedre stabiliteten. Prosjektet er organisert som et Faglig samarbeidsutvalg (FSU) i Helsefelleskapet Nordland og skal også utforske hvordan Helsefelleskapet kan brukes i lokal helsetjenesteinnovasjon. NSDM bidrar med veiledning og kunnskap i prosjektet. Kunnskapen og erfaringen i prosjektet har stor overføringsverdi, ikke bare for rekruttering og stabilisering av leger, men for alt helsepersonell.

Oppdragsgiver
Nordlandssykehuset og kommunene i Vesterålen

Kontaktperson
Anders Svensson
anders.svensson@boe.kommune.no

Prosjektleder
Anders Svensson

Prosjektmedarbeider(e)
Christina Ulriksen Andreassen

Samarbeidspartner(e)
Kommunene i Vesterålen og Nordlandsykehuset Vesterålen

Finansiering
Skjønnsmidler fra Statsforvalteren Nordland, Nordlandssykehuset

Tidsrom
2022-2025

Aktiviteter i prosjektet (seminarer, møter, konferanser osv)
Driftsmøter i prosjektet og planlagte aktiviteter.

Publikasjoner (underveis)

 

Kontakt

Nasjonalt senter for distriktsmedisin
Institutt for samfunnsmedisin
9037 Tromsø
Telefon: +47 776 45 512
E-post: post@nsdm.uit.no