– Utdanning som skjer i lokalsamfunn, tjener folk flest best. Det er Roger Strassers klare budskap.
Vi kaller han gjerne guruen i distriktsmedisin – en guru som tålmodig veileder og sprer sine godt integreterte tanker og virke til mennesker i hele verden.
“A leader in the global reform of health professional education”, står det i hans Short Bio.
Nå er han engasjert som en del av NSDM, som rådgiver i Colombia-prosjektet Health for Peace, der nettopp nok helsepersonell i rurale lokalsamfunn utgjør stammen i samarbeidsprosjektet.
NSDM samarbeidet med ham i to prosjektperioder i EU-prosjektet Recruit & Retain (2011-14 og 2016- 2019), og han har vært sentral i utviklingen av desentralisert legeutdanning i Finnmark, Finnmarksmodellen (bildet).
Roger Strasser er opprinnelig fra Australia, han er en av få professorer i rural health i verden og var med å bygge opp organisasjonen for distriktsleger Wonca Rural, fra 1992-tallet.
I 2002 ble han rekruttert som dekan og daglig leder for den banebrytende legeutdanningen NOSM i Canada (Northern Ontario School of Medicine).
NOSM tar ibruk over 90 lokalsamfunn i sin desentraliserte modell for utdanning. Skolen har samtidig som uttalt mål å bedre helsen til folk i nedslagsområdet ved å involvere lokalbefolkningen i skolens styrer og råd og gjennom periodene studentere er hos dem.
Lokalsamfunnene bør være med på å forme morgendagens leger.
Professorparet Roger og Sarah Strasser var første gang i Norge i 2010, på NSDM sitt utdanningsseminar i Oslo . Der fikk flere sentrale aktøre høre om Community Based Medical Education og Rural Based Medical Education:
- Not just “learn about” – experience for themselves
- Maximum “hands on” experience
- Students part of health team
-
response to workforce shortage
-
specific knowledge and skills
-
high quality learning environment
De norske deltagerne oppsummerte NSDM sitt seminaret i 2010 slik:
Hvordan får vi leger der de trengs?
- Utdanningsstillinger
- Langsgående, sømløse spesialistløp mot spesialisering i allmennmedisin
- Krav om spesialitet i allmennmedisin
- Nettverk av små enheter (kommuner) kan være vel så bra læringsarena som store
- Positive insentiver
- Jobb/tilbud til partner (ofte høyt utdannet)
Momenter om grunnutdanningen
- HOD og KUD må samarbeide!
- Allmennlege som rollemodell/mentor/fadder gjennom studiet
- Holdningsendring (mye devaluering av allmennleger fra de andre spesialitetene gjennom studiet)
- Utplassering, utplassering, utplassering
- Mer praktisk/kliniske ferdigheter
- Tidlig pasientkontakt
- Utplassering må komme tidlig i studiet
- Lokalsykehus som læringsarena
- Tydeligere bestillinger fra myndighetene vs ”akademisk frihet”
- Praksislærerjobb som offentlig helsearbeid for fastlegene
- Tettere oppfølging og løpende evaluering av den enkelte student
- Se den enkelte student, gjøre henne/ham viktig
- Bygge faget rundt relasjonen til pasienten
- Fast lønn
- Rimelig vaktbelastning
- Godt faglig miljø
- Utdanne flere leger i Norge, færre i utlandet